Dostawcze samochody
franczyza
Poradnik

Franczyza – jak to działa?

Aby zobrazować w sposób przystępny czym jest franczyza, można ująć to w taki sposób: franczyza jest biznesowa umową między franczyzodawcą i franczyzobiorcą, którzy w jej ramach posiadają pewne obowiązki, ale czerpią z niej określone korzyści.

Franczyzodawca

Jest twórcą i organizatorem franczyzy i szuka partnerów biznesowych, którzy wraz ze swoim wkładem staną się częścią marki i będą działać na jej korzyść. Franczyzodawca dostarcza własne patenty, pomysły, metody działania i know-how. Dzięki temu nowi partnerzy otrzymują wiedzę i narzędzia do rozpoczęcia działalności pod nowa marką.

Franczyzobiorca

Jest uczestnikiem franczyzy, partnerem, który za określaną opłatą (prowizja lub stały abonament) korzysta z dostępnych narzędzi, marki, rozwiązań i technologii wypracowanych przez franczyzodawcę.

Czy to jest opłacalne dla każdej ze stron?

Franczyza powstała po to, aby umożliwić szybszy rozwój sieci. Franczyzodawca, jeśli miałby działać sam, na pewno dużo czasu musiałby poświęcić na rozwijanie sieci o kolejne punkty. natomiast oferując rozwiązania innym przedsiębiorcom, umożliwia rozszerzenie własnych usług, pod skrzydłami partnerów, którzy włączają ofertę franczyzodawcy pod swoja działalność. najczęściej jednak oznaczenie lokalu, logo, kolorystyka, identyfikacja wizualna jest dostarczana przez franczyzodawcę. Dzięki temu franczyzodawca redukuje także do minimum ryzyko niepowodzenia, ponieważ przechodzi ono na franczyzobiorców prowadzących odrębne działalności gospodarcze.

Franczyzobiorcy z kolei korzystają ze sprawdzonych już narzędzi i metodologii pracy, dzięki czemu nie musza ryzykować na samym początku działalności. Ponadto franczyzobiorcy mogą jedynie rozszerzyć dotychczasową działalność o dodatkowe usługi wynikające z umowy franczyzy. Franczyza jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chciałaby rozpocząć działalność gospodarczą, ale nie wiedzą co chciałaby robić.

Jak widać każda ze stron ma określone korzyści z takiej umowy. Generalni minimalizuje się pewne ryzyka, które wiążą się z prowadzeniem określonego typu działalności.

 

Popularnym franczyzami są zwykle sieci restauracji i punktów gastronomicznych, punkty obsługi przesyłek kurierskich, sklepy spożywcze i wielobranżowe.